Форум » ФИЛОЛОГИЯ-ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ-ЯЗЫКОЗНАНИЕ » ШУМЕРСКИЙ ЯЗЫК » Ответить

ШУМЕРСКИЙ ЯЗЫК

Йаэль: О ШУМЕРСКОМ ЯЗЫКЕ Носители шумерского языка пришли на территорию Междуречья, вероятно, с юга Индии. Время миграции остаётся предметом дискуссий. Вычленяют шесть основных периодов в истории шумерского языка по характеру письма, языка и орфографии письменных памятников: Архаический (3000—2750 годы до н. э.) — стадия пиктографии, когда грамматические морфемы ещё графически не выражены. Тексты из археологического слоя Урук IVа. Порядок письменных знаков не всегда соответствует порядку чтения. Хозяйственные, юридические, школьные тексты. Старошумерский (2750—2315 годы до н. э.) — первая стадия клинописного письма, когда ряд важнейших грамматических морфем уже передаётся на письме. Представлен текстами различной тематики, как историческими (Лагаш, Урук и др.), так и религиозно-литературными (Абу-Салабих, Фара и Эбла). Язык этого периода считается «классическим шумерским». Переходный (2315—2000 годы до н. э.). Появляется большое количество аккадских и двуязычных надписей. Новошумерский (2136—2000 годы до н. э.), когда почти все грамматические морфемы выражены графически. Представлен религиозно-литературными и деловыми текстами Гудеа, правителя II династии Лагаша (2136—2104 годы до н. э.). Многочисленные тексты делового и юридического характера дошли от III династии Ура (2100—1996 годы до н. э.), в том числе законы Шульги, переписка царей и чиновников. Дошло большое количество текстов, но есть все основания считать, что для их писцов шумерский был уже не родным, а изученным в школе языком. Позднешумерский, или старовавилонский шумерский (2017—1749 годы до н. э.), когда все грамматические морфемы выражены графически. Представлен религиозно-литературными и магическими текстами преимущественно Ниппурской школы, шумеро-аккадскими словарями, лексическими, грамматическими и терминологическими справочниками, законами Липит-Иштара, царя Исина. Двуязычные царские надписи дошли от I династии Вавилона (1894—1749 годы до н. э.). В лексике и грамматике ощущается влияние аккадского языка. Послешумерский (1749 год до н. э. — I век до н. э.). Представлен религиозно-литературными, литургическими и магическими текстами (копии позднешумерского периода), в том числе и на диалекте eme-sal, шумерскими фразами и глоссами в аккадских текстах. ------------------------------ Vladimir Emelianov Ох, какую я штуку нашел! Читал статью про иранскую этимологию колоса и пшеницы. И там сравнивают индоиранские слова с дравидскими. Оказывается, дравидское kuli стало эламским shulum. И тут я просто остолбенел. Потому что вот он, переход k > sh, который непонятен при образовании аккад. Shumeru из шум. Ki-en-gi-ra. Между шумерским и аккадским такого перехода нет. Но, оказывается, он возможен между дравидским и эламским, и потому возможен и между шумерским и эламским. Эламский превращает чужие k в свое sh. И тогда Shumeru - слово, пришедшее в аккадский через посредство эламского языка. Дальше начинаю смотреть силлабарии и гимны. Eme-Elam язык эламитов. Eme-Martu язык амореев. Eme-gir15 = shu-we-rum "шумерский язык". Ki-en-gi-ra, если слитно - Ki-en-gir-ak "земля энов (народа) gir". Слушайте, эврика! Название этого народа - gir. А Shumeru его назвали соседи-враги эламиты. Не из шумерского в аккадский это слово, а из гирского в эламский и только потом в аккадский. Итак, ранее мы имели: eme-ngir "язык (народа) ngir" Ki-en-gi-ra2 "земля владык (народа) ngir" Эквивалентом шумерского ngir выступает аккадское ru-bu-u "начальник, правитель, благородный", явно анахроничное и неточное, поскольку это слово известно только в ассирийском диалекте аккадского. Точным эквивалентом ru-bu-u является шумерское nun, ngir же считалось эквивалентом только в очень поздних и провинциальных силлабариях. Ну, и вот еще одно слово: dingir "бог". Оно раскладывается на di "судебный вердикт, судья" + ngir. Бог - существо, выносящее решение по делам народа ngir. Понятно, что все эти тенгри - поздние слова, как раз могшие образоваться в алтайских под влиянием шумерского. Что же такое это таинственное ngir? По семантике похоже, что ngir - высокий, высший. di-ngir - высший судия ngir - высокий, благородный. eme-ngir - высокий, "правильный" язык.

Ответов - 192, стр: 1 2 3 4 5 All

Олег Гуцуляк: гу7 - есть (4.0) ду8 - расстилать (4.0) ама - мать (4.0) му - имя (4.0) де2 - лить (3.9) зиг3 - вставать (3.9) даб5 - хватать (3.8) пад3 - находить (3.8) те - приближаться (3.7) аг2 - мерять (3.6) ур-саг - герой (3.6) ("собачья голова") кур9 - входить (3.5) суд - далекий (3.5) за - ты (3.5) туд - рождать (3.4) а-а - отец (3.4) ка - рот (3.3) си - рог (3.3) гири3 - нога (3.2) хуль2 - радостный (3.1) уг3 - люди (3.1) ус2 - соседний (3.0) ни2 - страх (2.9) нун - принц (2.9) шуб - падать (2.7)

Олег Гуцуляк: гуд - бык (2.7) заг - сторона (2.7) (буквально-"плечо") гиш - дерево (2.7) бар - откладывать в сторону (2.7) ри - направлять (2.7) гуль - разрушать (2.6) сипад - пастух (2.6) ("клеймящий рога") му - год (2.6) туш - садиться (2.5) ну2 - ложиться (2.5) ше - ячмень (2.5) си - наполнять (2.4) му2 - расти (2.3) а-на - что? (2.3) дириг - превосходный (2.3) сиг10 - помещать (2.3) гиг - больной (2.2) ду7 - совершенный (2.2) хуль - злой (2.1) тиль3 - проживать (2.1) кур2 - различный (2.1) баль - переворачивать (2.1) таг - прикасаться (2.1) тур - маленький (2.0) хур-саг - горная гряда (2.0) ("царапать"+"голова") ра - бить (2.0) эш3 - часовня (2.0) за-гин3 - лазурит (2.0) ("горные бусины") у2 - трава (2.0) эд3 - подниматься или спускаться (2.0) уд - буря (2.0) ид2 - водный поток (1.9) куд - отрезать (1.9) дагаль - обширный (1.9) а-ба - кто? (1.9) па - ветка (1.9) гештуг2 - ухо (1.9) ("одеяние слуха") бараг - помост (1.8) зи - жизнь (1.8) (буквально: "дыхание") В библейских текстах это слово употребляется в том же значении. "...и вдохнул в него дыхание жизни... - ("Книга Бытия"). Русские слова "дух", "душа - и "вдохновение - содержат тот же корень. диб - проходить (1.8) гид2 - длинный (1.8) бар - внешняя сторона (1.8) (буквально: "бок") ма2 - лодка (1.8) дам - жена (1.8) и3 - масло (1.7) мунус - женщина (1.7) эр2 - слеза (1.7) ген6 - прочный (1.7) нам-лугаль - царствование (1.7) ("судьба царя") калаг - крепкий (1.7)

Олег Гуцуляк: ме3 - битва (1.7) хе2-галь - изобилие (1.7) ("пусть будет!") шуль - юноша (1.7) заль - переходить (1.6) э-не - он, она (1.6) шеш - брат (1.6) саг3 - бить (1.6) габа - грудь (1.6) наг - пить (1.6) хи-ли - красивый (1.5) тиль - полный (1.5) сикиль - чистый (1.5) дили - единственный (1.5) э2-галь - дворец ("большой дом") (1.5) мушен - птица (1.5) эдин - степь (1.5) кеше2 - связывать (1.5) хуш - яростный (1.5) абзу - подземные воды (1.4) нин9 - сестра (1.4) амаш - загон для овец (1.4) ку6 - рыба (1.4) шар2 - многочисленный (1.4) тукуль - оружие (1.4) ур2 - корень (1.4) ми2 - любовь (1.3) нигин2 - бродить (1.3) шу2 - покрывать (1.3) нам-тиль3 - жизнь (1.3) лу - изобильный (1.3) уду - овца (1.3) гуру3 - нести (1.3) су - мясо (1.2) дур2 - задница (1.2) тур3 - загон для скота (1.2) туг2 - одежда (1.2) де5 - собирать (1.2) силим - здоровый (1.2) така4 - забывать (1.2) ба - делить (1.2) сиг9 - класть (1.2) зу2 - зуб (1.2) нинда - хлеб (1.2) итид - месяц (1.2) у5 - ехать (1.2) гиг2 - ночь (1.2) дим2 - творить (1.2) га - молоко (1.2) каль - редкий (1.2) пириг - лев (1.2) куш2 - утомленный (1.1) ги6 - ночь (1.1) ам - дикий бык (1.1) гири17-заль - радость (1.1) за3-ми2 - хвалить (1.1) гур - поворачивать (1.1) ки-баль - мятежная страна ("перевернутая земля") (1.1) а-шаг4 - поле (1.1) теш2 - согласие (1.1) ди - суд (1.1) ки-туш - место жительства ("место+сидеть") (1.1) сахар - песок (1.1) у3 - и (1.1) ки-сикиль - девушка ("чистое место") (1.1) аб2 - корова (1.1) ги - тростник (1.1) ни2-би - себя (1.0) кар - убегать (1.0) дуль - складывать вместе (1.0) куг - драгоценный металл ("блестящий") (1.0) ур5 - тот (1.0) шир3 - песня (1.0) тах - прибавлять (1.0) киг2 - искать (1.0) ме-лем4 - ужасное сияние (1.0)


Олег Гуцуляк: Петух по-шумерски dar-lugal "турач-царь". Отсюда аккадское заимствование tarlugallu/tarnugallu, откуда потом еврейское ternegol. кричит не кукареку, как мы слышим, а tahtata ana Tutu "ты согрешил против бога Туту!". На небе есть созвездие Петуха (в составе современного Малого Пса, рядом с Орионом). Комментарий гласит, что Петух это "Энлиль Кулаба Лугальбанда". Имеется в виду предшественник Гильгамеша на урукской должности верховного жреца, праведник Лугальбанда, который во время уединенной молитвы в пещере получил святость от бога Солнца. Петухом названа и планета Марс.

Олег Гуцуляк: Лев Абалкин В шумерском языке существовало очень важное для них понятие, слово Мэ. Что же это такое? МЕ (или "#ме ", "мэ") — шумерское слово обычно переводимое как нечто близкое нашим "существовать", "быть" или "суть". У В.К. Афанасьевой это "могущественные божественные таинственные силы, управляющие миром". В.В. Емельянов считает МЕ "потенциями, идеальными моделями вещей". МЕ владеют только боги, которые могут передавать их, например, городам, храмам, царям. По упоминаниям в силлабариях значение МЕ разрастается до таких понятий как: "явление", "потенция", "возможность", "слово", "изобилие", "таинство", "мир", "множество", "жизнь". При этом, "МЕ нельзя обозначить и объяснить как предмет, поскольку этим обобщением определяется действие, точнее – посыл, начальный шаг любого дела". Другими словами МЕ определяется как нечто исходящее от богов и придающее возможность получателю соответствовать совершенному образчику (с точки зрения людей), "некая внутренняя сила или посыл, благодаря которым возможна и жизнь, и власть". Однако МЕ не означает сути объекта: МЕ не тождественно понятию "имя", исходящему от божества в миг сотворения мира. МЕ это сила, могущая позволить объекту выполнять определенное действие, предназначение в соответствии с волей богов. В.В. Емельянов делает три общих вывода касающихся МЕ: 1. МЕ всегда и во всех пределах Шумера связаны с храмом и властью храмовых богов. Они не упоминаются применительно к общине и внехрамовой жизни. 2. МЕ нигде не упоминаются как признаки или орудия человеческого общества. Точно так же МЕ не упомянуты в связи с какими-либо животными. Отсюда ясно, что МЕ не могут принадлежать плотскому, тленному и каким-либо материальным тварям. Взаимодействовать с МЕ в бренном мире может только царь, в большинстве случаев упоминаний – обожествленный (а следовательно, таковое уточнение появляется уже в конце III тыс. д.н.э.). 3. Употребление в отношении МЕ трех сравнений святости указывает на священное, сакральное их положение. Если же быть ещё короче, то МЕ — есть "образ/суть/источник чего-либо" доступный богам, но находящийся/оказавшийся лишь у очень немногих из них (например #энлиль и #энки ), из смертных рассчитывать на него могли лишь считанные единицы. Быть может всё дело с этим нагромождением премудрых хитростей у шумеров заключалось в том, что у них понятия "ключа" ещё не существовало!? — как же нам легко объясняться и создавать сложные философские умопостроения только от того, что мы уже обладаем богатым набором разнообразных ключей, дающих доступы различного уровня.

Олег Гуцуляк: ul значит "древний, изначальный" ul-li-a-ta "издревле", ul-li-a-she3 "навеки" u4-ul-la можно понять как "всегда" В шумеро-аккадском силлабарии Nabnitu есть строчка [u4].ul.la = an-nu-um. Annum это просто "да!".

Олег Гуцуляк: Шумерск. guruʾuš — «ствол дерева (tree-trunk)» ~ guruš «резать, рубить, валить (дерево), обтёсывать, торцевать (доски); резание; рубка; тесание», guru «нарезать; разрубать на куски». Шумерское garaš ‛военный лагерь’

Олег Гуцуляк: Ст.-чеш. holemy «большой», hole «высокогорное пастбище, высокогорный луг», cт.-польск. golemy «очень крупный, большой», cловен. (диал.) golmes, holmds «очень большой», болг. голям «большой, великий, сильный, буйный, стремительный», голЪмый «взрослый, старший», големина «величина, размер», макед. голем «большой», големина «величина, размер», сербохорв. голем «большой, очень большой, крупный», големина «множество, большое количество», др.-русск., русск.-цслав. голЪмыи «большой, высокий», русск. (диал.) голямый, галямый «высокий и худощавый, неуклюжий, нестройный», русск. (диал.) галяма «долговязый; много, очень много», русск. (диал.) голяма «множество, много», русск. (диал.) галямо, голямо, галяма «очень много». Майя kole’b «большой», шум. gal «большой, великий», татар. гали «великий, высокий, высший», южный сан (сан-мака) gólé «большой», кит. 高 gāo «высокий; высота».

Олег Гуцуляк: У шумеров был термин "дедукция" - di-dib-ba, на аккадском dinu parasu как окончательное решение спора в суде через вывод частного случая из общего закона.

Софія Дніпровська: Андрей Шуман Есть термины, которые становятся базовыми терминами всего человечества, появившись только в одной культуре. И одним из таких важнейших терминов является шумерская логограмма 𒁲 (di /did/, "суд, суждение; судебное решение" и silim, "быть здоровым, заполненным"). Оба термины di и silim вошли затем в аккадский и стали двумя важнейшими понятиями всех семитских культур. Silim стало всем известным пожеланием здоровья и мира во всем мире: еврейское šālóm, финикийское 𐤔𐤋𐤌‎ (šlm /šalōm/), арамейское שְׁלָמָא‎ (šlāmā) / ܫܠܡܐ‎ (šlāmā), угаритское 𐎌𐎍𐎎 (šlm /šalāmu/). А вот di определило понимание судебной системы, которая в настоящее время является единственной сохранившейся судебной системой античности в разных версиях: иудейское право (галаха), шариат, римское право и т.д. И вот это слово di стало означать суд и судебное решение: аккадское 𒁲 (dīnum), арамейское דִּינָא‎ (dīnā), классическое сирийское ܕܺܝܢܳܐ‎ (dīnā), еврейское דִּין‎ (din), геэз ደይን (däyn) Это же слово есть в древнеперсидском 𐎭𐎠𐎡𐎴 (d-a-i-n /*daina-/, "религиозный путь"), оно же в Младшей Авесте 𐬛𐬉𐬥𐬁‎ (dēnā) и 𐬛𐬀𐬉𐬥𐬁‎ (daēnā), а также на санскрите ध्यान (dhyāna). Скорее всего, di попало в авестийский и санскрит через эламский язык. Как видим, это слово di уже в период бронзы наделало много шороху и распространилось по Азии.

Олег Гуцуляк: аккад. kima(h)hu(m) < шумер. ki-mah "могила"

Олег Гуцуляк: Aratta шумерских эпических текстов тождественна Шубуру - они оба идеографически обозначаются как SU.KUR.RU Петросян А. Е. Армянский эпос и мифология. Истоки. Миф и история.– Ереван : Институт истории и археологии НАН РА, 2002. – С. 187. – https://www.academia.edu/3674998

Олег Гуцуляк: Vladimir Emelianov В шумерском языке существительное lul имеет основное значение "ложь" и два производных - "преступление" и "убийство". Убийца же и вовсе называется ki-lul "место лжи". Шумеры знали, что ложь - основа душегубства.

Олег Гуцуляк: Хубур — это название реки, что протекала при входе в Кур, подземное царство Шумера, обиталища душ умерших, демонов и хтонических богов из числа ануннаков и игигов. Хубур — это Стикс перед входом в Аид в контексте древних шумеров. В Энума Элиш Тиамат описывается как «Матерь-Хубур (Ummu-Hubur), что все сотворяет». «Хубур» иногда относится к реке в подземном мире.

Олег Гуцуляк: (с) Vladimir Emelianov Ура! Я обнаружил в шумерском слово "религия"! В словарях его нет. Nig2-dingir-ra "вещь, (касающаяся) богов". Не путать с известным nam-dingir-ra "божественность". "Святой" это kug.

Олег Гуцуляк: Vladimir Emelianov Но где же впервые сказано о принесении в жертву Богочеловека? В вавилонском эпосе об Атрахасисе. Человечество создается богом мудрости из глины и крови бога Ilu-amelu "бог-человек". Таким образом, в каждом человеке есть божественное начало, идущее от крови жертвенного Богочеловека. И первый месяц вавилонского календаря Nisannu - с шумерского "первая жертва".

Олег Гуцуляк: Vladimir Emelianov Но где же впервые сказано о принесении в жертву Богочеловека? В вавилонском эпосе об Атрахасисе. Человечество создается богом мудрости из глины и крови бога Ilu-amelu "бог-человек". Таким образом, в каждом человеке есть божественное начало, идущее от крови жертвенного Богочеловека. И первый месяц вавилонского календаря Nisannu - с шумерского "первая жертва".

Олег Гуцуляк: ki-a-na8 «место напоения водой», т. е. помилования ama-ar-gi4 "возвращение к матери", т. е. освобождение du11 "слово" gaba "грудь"

Олег Гуцуляк: Vladimir Emelianov Ностратические и шумерский Следующий далее список представляет схождения в лексике ностратических языков и шумерского языка. Он получен из сопоставления списка 406 слов потенциально ностратических языков и словаря шумерского языка. Список не демонстрирует языкового родства. Выявленные в нем слова, вероятно, могут свидетельствовать о контактах между носителями ностратических языков и шумерского языка в неолитический период. О деталях пусть судят лингвисты дальнего родства. Источники: https://starlingdb.org/cgi-bin/main.cgi?root=new400&encoding=utf-rus http://psd.museum.upenn.edu/nepsd-frame.html Прадравидийский: *taṇ- Значение: 1 cold 2 satisfied ten [COOL] (40x: Ur III) wr. te-na; te-en "to be cool, become cool" Прадравидийский: *tar_e- Значение: to cut tar [CUT] (237x: ED IIIb, Old Akkadian, Lagash II, Ur III, Old Babylonian) wr. tar; tarar "to cut down; to untie, loosen; to cut; to scatter, disperse; to decide" Прадравидийский: *ed_e- Значение: to descend ed [ASCEND] (595x: ED IIIb, Old Akkadian, Lagash II, Ur III, Early Old Babylonian, Old Babylonian) wr. ed3; |UD×U+U+U.DU| "to go up or down; to demolish; to scratch; to rage, be rabid" Прамонгольский: *ükü- Значение: умирать ug [DIE] (259x: ED IIIb, Old Akkadian, Ur III, Old Babylonian) wr. ug7; ug5; ugx(|BAD.BAD|) "plural and imperfect singular stem of uš[to die]" Akk. mâtu Indo-European: *moy- Значение: расти mu [GROW] (520x: ED IIIb, Old Akkadian, Lagash II, Ur III, Early Old Babylonian, Old Babylonian) wr. mu2; mu2-mu2 "to grow" Праяпонский: *ná- Англ. значение: 1 to lie 2 to sleep NA2 (419x: ED IIIb, Old Akkadian, Lagash II, Ur III, Old Babylonian) wr. nud; nux(|HU.NA2|) "to lie down (of people); to lay down; to be ill" Прадравидийский: *gūḍ- Значение: nest gud [NEST] (55x: Old Babylonian) wr. gud3; gigud3 "coil of bird's nest; reed nest, shelter; nest" Прадравидийский: *jēd_- Значение: water id [RIVER] (1086x: ED IIIb, Old Akkadian, Lagash II, Ur III, Old Babylonian) wr. id2; id3; id6; id7; id5 "river, watercourse, canal" Indo-European: *dʰe- / *de- Пратюркский: *dē- Англ. значение: to say di [SPEAK] (59x: ED IIIa, ED IIIb, Old Akkadian, Lagash II, Ur III, Early Old Babylonian, Old Babylonian, unknown) wr. di "non-finite imperfect stem of dug[to speak]" Uralic: *mVrkV(1) 3478 Shoulder, плечо. (1) Самодийско-обско-угорская параллель с нерегулярными соответствиями (скорее всего, ареальная): в самодийском *mǝrki вытесняет ПС *wajk (< ПУ *wolka) в значении 'плечо'; в обско-угорском слово значит 'Oberarm; крыло'. murgu [SHOULDER] 363: UrIII, Old Babylonian, wr. murgu, murgu2 "shoulder, back". ПраИЕ: *derǝ- Англ. значение: to tear, to tear apart dirig [TEAR] (110x: Old Akkadian, Ur III, Old Babylonian, unknown) wr. dirig "to tear out" Indo-European: *tag- 4167 Англ. значение: to touch Uralic: YUK: *uː-sǝ- Turkic: *dẹg- 4167 Mongolic: *kür- 4169 Tungusic: Korean: *tàh- 4170 tag [TOUCH] (266x: ED IIIb, Old Akkadian, Ur III, Old Babylonian, Middle Babylonian, unknown) wr. tag "to touch, take hold of; to bind; to attack" PROTO: *gor- PRNUM: PRNUM RUSMEAN: катиться, валять MEANING: to roll, to mill GRU: gor- MEG: gorgol- SVA: gwr-, gur- LAZ: gr-, ngor- kir [GROVEL] (1x: Old Babylonian) wr. kir3 "to grovel, roll around" Akk. qarāru gur [TURN] (659x: ED IIIb, Old Akkadian, Ur III, Early Old Babylonian, Old Babylonian, unknown) wr. gur "to reject (legal evidence), to turn away; to turn, return"

Олег Гуцуляк: Vladimir Emelianov Когда я закрываю глаза и спрашиваю себя, кто такие шумеры, без объяснений, без доказательств, то вот чистая интуиция: желтые (монголоиды), низкорослые типа бирманцев или кхмеров, с носами как на куро-аракском серебряном сосуде, бритые как эламиты, с символами власти как у майкопцев, с языком, похожим по моносиллабичности и тоновости на сино-тибетские, в основе религии - культ Неба, как у сино-тибетцев, тюрок и финно-угров.

Олег Гуцуляк: Vladimir Emelianov царский дворец назывался у шумеров e2-na-de5-kalam-ma "Дом советов Страны"

ВанХеда: Адам Фалькенштейн багато писав про божества шумерської традиції. Фалькенштейн описує групи богів так: dingir an-na (боги неба), dingir-ki-a (боги землі), dingir an-kia (боги неба і землі), dingirkur-kur-ra (боги чужих земель), dingir ḫur-sag-gá (боги гір), dingir šár-šár-ra (нещасні боги),, digir ki-lagaški-a (боги області Лагас). Фалькенштейн повідомляє, що найпоширенішими божествами, названими в шумерських текстах, є великі боги (дінгір гал-гал) і да-нун-на. Однак вони названі лише в літературних текстах, а не в адміністративних документах чи текстах жертвоприношень

ВанХеда: Sumerian100-word exact equivalents ‘eye’ Basque b-egi ‘eye’ (Proto-North Caucasian *=agwV ‘to see’) : Sumerian igi ‘eye’‘ earth’ Basque lur ‘earth’ (Sin-Caucasian, cf. Avar ra ƛ 󰁫: ‘earth’) : Sumerian arali ‘earth’ ‘night’ Basque gau ‘night’ : Sumerian ngi ‘night’ ‘belly’ Basque sabel ‘belly’ : Sumerian hašbar ‘belly’ ‘dog’ Basque or ‘dog’ : Sumerian ur ‘dog’ ‘come’ Basque -augin ‘come’ : Sumerian gana ‘come on!’ ‘kill’ Basque -ro ‘kill’ : Sumerian rah ‘kill’ ‘root’ B herro ‘root’ : S ur ‘root’

ВанХеда: 100-word non-exact equivalents ‘hand’ Basque be-so ‘arm’ : Sumerian šu ‘hand’‘head’ Basque soin, soñ, suñ ‘shoulder, body’, possibly ‘*head’ ( soinegi, soñegi ‘shoulder’, -egi ‘place’: ‘*shoulder as a place of head’?) : Sumerian sang ‘head’ ‘blood’ Basque odol ‘blood’ (Sino-Caucasian: Preclassic Old Chinese d(h) ǝ r ʔ ‘sacrificial meat’) : Sumerian dara ‘red’‘see’ Basque ekusi ‘see’ : Sumerian haz ‘eyes’‘bird’ Basque arano ‘eagle’ : Sumerian hurin ‘eagle’ (both might be Indo-European, cf.Greek or-n-is ‘bird’)‘tree’: Basque adar ‘branch’ : Sumerian adar ‘a type of wood, a plant’‘water’ Basque itsaso ‘sea’ : Sumerian eš 10 ‘water’‘burn’ Basque bero ‘hot, warm, heat’ : Sumerian bar ‘burn’‘fire’ Basque isar ‘star’ or rather -ze- ‘burn’ : Sumerian izi ‘fire’‘sun’ Basque uda ‘summer’ : Sumerian ud ‘day, heat, summer, sun’‘swim’ B igeri, uger ‘swimming’ : S engur ‘waters’‘dry’ Basque lehor ‘dry’ : Sumerian lah ‘to dry’‘path’ Basque haran ‘valley’ : Sumerian harran ‘route, passage, path’ Other important words Basque bi-zi ‘alive, living’ : Sumerian zi ‘life’Basque bele ‘crow’ (cf. Irish bran ‘crow’ of unknown origin) : Sumerian buru ‘crow’Basque urzo ‘pigeon’ : Sumerian irsang ‘pigeon’Basque ne-ska ‘girl’ : Sumerian unu ‘girl’Basque ama ‘mother’ : Sumerian ama ‘mother’Basque zango ‘leg’ : Sumerian zingi ‘ankle bone’ Cultural words Basque jaun ‘lord’ : Sumerian en < *ewen ‘lord’Basque idi ‘ox’ : Sumerian udu ‘sheep’Basque ahuntz ‘goat’ : Sumerian uzud ‘goat’Basque burdin ‘iron’ : Sumerian urudu ‘copper’Basque gar/li ‘wheat’ : Sumerian gar ‘bread’Basque sagar ‘apple’ : Sumerian hašhur ‘apple’Basque zeri ‘pig’ : Sumerian zeh ‘piglet’Are these parallels a result of common ‘Sino-Caucasian’ heritage in both languages,or they traced to closer affinity between Basque and Sumerian?

ВанХеда: (с) Vladimir Emelianov Что такое медитация? Самоуглубление до полного расслабления тела. Само слово происходит от праинд. корня *med, от более общей бореальной основы *me со значением порождения желания или мысли волей. В шумерском слово abgal "великий старец, мудрец" пишется NUN.ME.TAG "владыка-МЕ-касаться", т.е. коснувшийся МЕ. В тибетском есть thugs dam "практика глубокой медитации". Так вот, это сочетание слов состоит из thugs "сердце" и dam "связывать". И вот буквально сегодня днем я понял, что это же шумерское shag4-dab5 "сердце-связывать", т.е. "мыслить". Одна этимология и один буквальный смысл. А остальное у тибетцев уже от буддизма.

ВанХеда: «очищение» (amaargi — шум., giuandurârum — акк.)

ВанХеда: // Древность : историческое знание и специфика источника : материалы международной научной конференции, посвященной памяти Эдвина Арвидовича Грантовского и Дмитрия Сергеевича Раевского. 11-16 декабря 2009 г. / отв. ред.А. С. Балехванцев. – М. : ИВ РАН, 2009. – Вып. IV. – С. 133-139 DERAKHSHAN HEDAyATIFARD The origin of sumerian Dedicated to Professor Dr. E.A. Grantowsky sumerian The people called Sumerian lived long ago in the estuaries of two large rivers, Tigris and Euphrates (second and third millenniums B.C). Nowadays our knowledge about the people shows that they were the irst people who resided in this region and achieved amazing developments in urban life and different sciences. The most important of these state cities are Uruk, Ur, Shurrupak, Lagash and Umma. “The Sumerian Language is one of the most ancient written languages, and cuneiform is one of their inventions”. “The basis of math science and geometry was designed by Sumerians. Sumerians put signs for igures such as ten, hundred and million. These igures are still used nowadays, however there are no memories of Sumerian who were the inventors of the signs”. “Sumerians designed the numerical system. This system was applied in mathematics by many civilized nations of the world for successive centuries. There are still traces of this system in the world. The division of day time to 24 hours (4х8) the division of each hour to 60 seconds and the division of a circle perimeter to 360 degrees are the memorials of the very Sumerian mathematical system.» Sumerians made their culture, civilization and language known throughout Mesopotamia. Within a short period of time This effect was gradually known to the whole world so that some people will think of the progress and achievements of these people as the building block of human development and progress in different ields of science. The Sumerians' stories became part of the beliefs of different religions. «Many of Babeli and Naynva Gods and their religious myths roots have in Sumerian myths.» The ancient Greek has adopted the principals of astronomy and medicine and also industries from Sumerians. «Sumerians had some centers where they taught children different sciences. The holiness of igure «seven» throughout the world is a reminder of Sumerians' ancient thought». As a whole, Sumerian can be known as the irst real initiators of civilization in its absolute concept. Through studying the traces and evidences of this great and civilized people, we will ind out that such fortunate people would always regret the land they belonged to, being their main origin. They worshiped their origin so much that after their arrival in Mesopotamia , they established temples called «Ziggurat» in the from of a mountain in order to remember original territory all the time.» The affection to their mythical land was so formed in Sumerians' minds that caused the appearance of one of the most beautiful and ancient human epopees called «Gilgamesh» which doubtlessly is one of the most beautiful and ancient products of human thought throughout the whole Orient and that is what can be the source of all those similar myths found in the books of different nations. Gilgamesh's never forgettable Journey to the ancestral territory to ind, the plant of youth in twelve tables attained, gives us a lot of characteristics of mainland and origin of Sumerians But what is of importance for scientists and researchers on Sumerians is that from which land Sumerians have migrated to Mesopotamia. This is the question about which many scientists researchers have put forward guesses and possibili-134 ties. Various comments on the mainland of Sumerians present the principal that the discussion about the irst origin of Sumerians in totally serious and raising the subject in this investigation is fully away from guesses and possibilities, but many evidences prove it. The Land and Ancestral Territory of Sumerians “As a matter of fact, who are the Sumerians? Are they the representatives of a group of a very old pre-historic dwellers of Mesopotamia? Or they have come form another country? If so, where have they come from? “This important problem has been discussed several times since the memorials of Sumerian civilization were discovered about hundred years ago and has not yet been solved” Out of the most workers written about Sumerians’ civilization and Mesopotamia, this point has been addressed and many of the explorers have just been trying to guess the answers. Overall, the theories about the Sumerians’ real and ancestral homeland are concentrating on some different points. Some of the explorers believe that they’ve migrated from Syria and Lebanon and overall from the Mediterranean Coast. Others consider this fact that they’ve been from Iran’s plateau. Those who believe in the second idea are divided into two groups: The irst guess that they came into Mesopotamia from the southern part of Iran’s plateau, while the second group think that they’ve come from the North. Now we’re going to point out some of these view points. The irst group: Syria and Lebanon Some of those who’ve found Syria and Lebanon as the irst base for Sumerians, have presented some clues for their clam, which have always been rejected.” The subject is thst “Sargon” once took his army to the Northeast and then with his follower’s help called “Dehagon” could make his way to the “Silver mountain” and “cedar Jungle” which was the Sumerians’ irst base. The indings of this ight have nothing to do with what has been mentioned about the Amanus mountains in Syria and Lebanon.”What has been said about “Humbaba” manner, is in a way which seems to be about a volcano. But considering this fact that it refers to a volcano, it still cant be referred to Amanus or Lebanese territory.” The Second group: Iran Part one: The South and Southeast of Iran plateau. The origin of wide- headed people, considering their physical characteristics and their practical language, is still controversial. Some events caused them to appear in the south — east or South and the Persian gulf and their familiarity with navigating proves the second theory more eficiently. Using up the descriptions made about the ancestrial lands of Sumerians which are given in Gilgamesh battle and comparing that area with the south-east or the south of Iran, we ind great differences between them. For instance, the dense jungle mentioned in Gilgamesh is unlikely to be situated in south of Iran. Secondly,” most of the indings available and comparable to the Sumerian civilization are found in the northern part if Iran not in the south. For instance, the discovery of archaeological works which belong to the pottery age in the North of Iran and out of Mesopotamia.” Part two: North of Iran Plateau In the views of many scientists and researchers, the Sumerians migrated to the plain area from the mountainous districts of North and north — east of Mesopotamia. The Sumerians’ myths show that their living conditions have been drastically different from their new place.” These people were a completely different race compared to their neighbors. Their civilization and culture which used to be older than the other cultures of the western Asia, may have been made by their living place. Of course there are some clues that show they irst came from the east or north-east. Even the holy book helps us to conclude that the Sumerians came here from the eastern parts. «People in all the world had one language, they migrated from the east, found a plain area in Shenar and settled in there they said, Let's make sun — dried bricks.» They had brick instead of stone and tar instead of chalk «Let's make ourselves a city and a tower which touches the sky, till we ind ourselves a name. Be ware not to scatter all over the Earth,» says the holy book. Having extended researchers studies about the discovered tablets, such as The Epic of Gilgamesh clear paths from the early settlements of Sumerians are presented. «One point is that all these ictions are about the dark relationships between Uruk and Erate, the far — fetched places which were probably located in Iran.» Hook writes, «It can be claimed that the Sumerians and Aryans have had the same past experiences considering their old ictions, we understand that they've migrated from mountain to the plains.» He also says, «we've found many works under Gilan, Mazandran and Kerman hills which make a link between the Aryas mentioned and the Sumerians on north of Iran.» Safavi believe that The best has been done by Henry Field. He writes, «It’s probable that the Sumerians have been settling in Gilan and Mazandran. Investigations about the folk music in the mid — centuries in Iran and has rendered some clues from Gilgamesh, but in Mediterranean or Sami stories, there's no one like him, and maybe it can be a reason that, at irst, the Sumerians migrated from Kuchoor, Amardes, Medes, and Persians.» So, the Iranian Aryans have been familiar with Gilgamesh. It must be noted that, with regarded to some perspectives and views which are existed about ancient land of Sumerians. This suspicions and scattered signs, at irst, imply that: supposing that Sumerian had been migrated from northern part of Iran had been occurred into researchers mind as a probability and because there was a little clue to demonstrating this hypothesis for researchers and scholars, identifying the initial land of Sumerian had been secreted generally up to now. In this survey we will deal with recognizing some evident which link the main and initial land of Sumerian to North of Iran, especially to Gilan. In the texts related to Sumerian, What is attracted at irst, each researcher view about their ancestral and holy land vicinity of three elements: mountain, forest and sea. In the other theories, This three elements or three natural and geographical components are not along each other but lonely is appear as a full composition from Amanus forest, syrai to southern Iran. But with a little precision in the characteris-136 tics of this regions we will see that they are lack in the mentioned details in Sumerian texts. One can say that such a composition in nowhere is as much as north of Iran, like Gilan, which have various details wont help to identify the initial origin of Sumerian. Now, we compare and investigate each of this three factors (mountain, forest and sea) according to Sumerian text and what found in the modern Gilan land. since our goal in this research is comparing the Sumerian main land with some part of modern Gilan, so we leave the most part of the details to future articles an have we consider the following briely. Mountain Sumerian had been insisted to sanctify eastern land and they suppose that Sumerian deads would return there and they live eternally there. One of this land was Dilmun which was located in vicinity to a mountain called Mashu. Some signs which obtained from this mountain according to Sumerian texts are as follow; Mashu is a very tall mountain which guard sunrise and sunset. Also this mountain had been called as “heaven wall” and “silver mountain” or “silver pure mountain”. According to Sumerian belief, this mountain enjoyed from high religious credit. The broadness among its two vertices is so deep as if to reach beneath world and there is a high door on the head of slope which elongated to underground. Although a mountain which had been located on Gilan mountainous part and the east of Sephid Rood river is not called Mashu, but it called Dorfak , just in northern and southern part of this mountain there are some places where still the old name of this mountain Mashu, that is , apply for them. This names are include “Mashu main” in southern part and “Mahi Mashu” in northern part. Probably the reason for changing the name of this mountain was settlement of “Dorbaki” ethnos in this region who gave their name to this mountain but as we were mention early, still the old name of this mountain left a memorial around “Dorfak” mountain. Here, should be noted that word “Mashu” is not the only existed Sumerian word in this region, around “Dorfak mountain”, but, still we are facing with some Sumeri words such as : The Sumerian words The words exits in Gilan Mashu Mashu Lebanon Lebabon Enmul Enmul Lagash Lagtash Shurrapak Shurrachak Ereshkigal Ereshki Ishullanu Ishuko Dilmun Dilmun Meluha Melumeh Sumer Shumer, Surmul , Sumeran Silili Sili Nissir Nissir Lanu Lana Apsu Apsu TiTi TiTi Utuki Tutuki Cas Cas Inana Inana Mardok Mardos Utu Utu … … Undoubtedly, sunrise and sunset in “Dorfak” always give a certain beauty to the region. Mir Abulghasemi writes that: “sunrise in all other altitude such as Terar and Javaher dasht and Taleghan Alborz and Alamunt is attraction but for me, watching the group movement of children and their gladness in a place where sunrise is seen very greatly had been more pleasant.” Undoubtedly, those who were seen “Dorfak” mountain closely conirm that this mountain had been elongated as a wall from the ground to sky. Chodzko writes, “During long centuries, Gilan’s rulers because of supporting with mountain wall and existing hard way in foggy swamp in their land did not pass away it to other land”. Additionally, we can see in history that the initial inhabitant of valleys such as Ashurian who authorized long centuries after fall of Sumerian government and run toward plateau when they reached to southern slope of Alborz range of mountains, in face of high wall of Alborz which were call “Bicni or Lajavard mountain” in that time, supposed that they reached to the end of the world. Some of the researchers belief that if we consider this mountain as same as “silver pure mountain” in Sumerian ancestors land border, undoubtedly we must seek it in modern Iran. One of the beauty of Dorfak mountain is its silver color which is one of the region attractions in sunny day and naming “silver mountain” or “silver pure mountain” and this name was for its silver color, especially on northern wall. Publicity of “Dorfak” in all over the Gil and Dilam is because of its special and extraordinary situation. Horizontally, this area as all altitude had religious credit. After wards, pious villagers of Gilan area would determine their Kiblah direction according it as still someone say to their children that: “When praing you must face with Dorfak, or still many local people of this mountains region turn toward Dorfak when swearing and say: “I swear to this glory.” Which remind sun God, that is, “Utu” far Sumerian and sun — worship for ancient Gilanian people. There is a depth in vicinity of Dorfak peak which is go down to interior of ground and also there is a long care at the initial slope of this mountain along a stony gate which is elongated it to interior depth of the ground. Forest The name of mentioned forest in the epic of Gilgamesh is “living country” within it there is a very tall mountain which is “heaven God base” and also is the start way of sub world and some river are originated from it. “You will see a valley in that as a big channel and you see a big tree at the middle of this valley which its branches138 are more green than the most greenest common ig- tree.” The mentioned mountain here may be Dorfak which at the slope of it there is a way to sub world, that is the most beneath layers of this region which we already point to it. It is low a spring at the end of the cave which must consider it as a source of river or sources which are located around the Dorfak. A river which is lawing in a green valley is “Zaliki” which have a clear and pleasant water. The second part of river’s name ki indicate that this word zeliki is a Sumerian word because the meaning of, ki in Sumerian language is “God lady of the Earth” or simply is “Earth”, (Zeli?). Cedar tree is one of prominent mark of mythic forest for Sumerian. Some signs which are obtained from this tree in the texts related to Sumerain, especially The Epic of Gilgamesh, indeed, this tree have good o dour, irmness, resin and certain beauty which separated it from the other trees. The other name of cedar tree which had been recorded in Moen dictionary are: larch «Soleyman and Ghatran tree». There are a lot of resin into the wood of sedar tree which have a very nice a dour. Since this tree also is growing in Lebanon forest, some researchers had been supposed the mythic forest of Sumerian in this regions but this forest is lack of the mentioned details in The Epic of Gilgomesh, on the other hand. There is ind some form of Cedar tree in many cylindrical nut which had been obtained from the hilly slope in the north forest and old cemetery which itself is a strong reason for linking the forest of this region with mythic forest of Sumerian in their ancestor land. As we mentioned already one of the other name of this tree is Lebanon. Extracting tar industry for Sumerian who were skilled navigators was very important for built ships. We can say about extracting tar industry in Gilan that this historical and old industry is forgetting, gradually. Sea There is a question that where Sumerian consider a border sea geographically?”. Some researchers thought that this sea can be Persian Gulf or Caspian sea or may be Russia north sea. Any way, from Sumerian point of view this place had been same with “Dilmun” — river source land — If we suppose the mentioned sea in Sumerian resources as same as the Caspian Sea, it is necessary to investigate its signs according to Sumerian texts. Among some characteristics which can infer for this sea from Sumerian texts is indeed its wonderful depth and roaring and central waves. It must be noted that Caspian see have a very deep depth especially in southern part. Also, this sea because of high waves known as a uncalm sea. On the other hand, this sea is known as «Post Sea and border sea». pigulevskaia about the irst Shapur Sasani writes, «since irst year of kingship, he battled with «Kharazmian» and hilly Medes and defeated them totally and then he went to Guilan, Dilmun and Ghorzan to command the people who would living in the distant mountain and border of post sea.» He also writes about three mentioned region near the Caspian sea: «this is the same thing which are in syriac source with the name of «post sea» or «the latest sea». Safavi said that: Gilgamesh must passing the sea for becoming an eternal man which had been an identiied border for all ancient people of Sumeri, Sami, Iranian and Greek. This evidence is demonstrating the Sumerian beliefs about geographical situation of border sea more than anything Undoubtedly, with regard to the mentioned subjects we can claim that Gilan region, that is the distance between Dorfak mountain with the around land, to Caspian sea is the most similar place to Sumerian mythic and holy land. Among the other reliable evidence in demonstrating the relationship of Sumerian ancestor land with Gilan region, we can mentioned some other case which include: Sumerian remind words in Gilan which mentioned. Oral literature and folk culture and comparing the myth and people beliefs of this land with what is available from Sumerian. For example, Gilan's people are narrating a myth which is very similar to mythic visit of «Gilgamesh» with «Siduri», sumeri honey maker lady. On the other hand, investigating the archaeology indings in Caspian area and in its mountainous part and linking them with Sumerian civilization, for instance, inding some goblet which carved some sumeri picture on it or discovering dishes earthen (pottery era) were related to Sumerian which had been found in Mesopotamia and some dishes which had been found in the borderline of Caspian sea are demonstrating the growth of Sumerian civilization in this area.»I believe that such a literature can create a new motivation in the other researchers to answer the unreplied questions in Summer civil. refereNces : 1 Blance.Y., Enquete sur la Mort de Gilgamesh, Paris,1991. 2 Dandamayev .M.A., Iranians in Acheamenid Babylonia, New York, 1996. 3 Herzfeld, E., Iran in the Ancient East, London, 1914. 4 Cameron, G., History of Early Iran, Chicago, 1936. 5 Jacobson, Th., “The Sumerian king — list”, Assyriological studies, No. 11, Chicago: The Oriental institute of Chicago, 1939. 6 Mc Call, H., Mesopotamian Myths, translated by Mokber, A. Markaz publication. Tehran, 1994. 7 Kramer, S.N., from the Tablets of summer, Colorado, 1956. 8 Sandars, N.K., The Epic of Gilgamesh , London, 1960. 9 Gaster, T.H., Thespis — Ritual, Myth and Drama in Ancient Near East, New York, 1950. 10 White, A.T., lost world, translated by Jahandari, k.,Elmifarhangi publication, Tehran, 2001. 11 Hooke, S.H., Middle eastern Mythology, translated by Bahrami and Mazdarpur, Rushangran publication. Tehran, 2002. 12 Jacobsen, T. and J.A. Wilson., Most Ancient verse, University of Chicago, 1963. 13 Grimal, P., World Mythology, Hamlyn , 1989. 14 Natel Khanlari, P., Persian language history, vol.1,Tehran, 1997 15 Admiat, F., thought history from summer to Greek and Room. Roshangarn publication, Tehran, 1997. 16 Safavi, H., Gilgamesh hero letter, Amirkabir publication, Tehran, 1973. 17 Pirniya, H.,old Iran, Iran briely history, Asatir publication. Tehran, 1994. 18 Moin, M., a Persian dictionary , Tehran, 1996. 19 Pigulevskaia, N., Citis of Iran… , translated by Reza, Elmi farhangi publication. Tehran, 1988 . 20 Chodzko, A., Region of Gilan, translated by Sahami, Faros publication. Tehran, 1975.

ВанХеда: шумер. subur «слуга, раб». Основным термином для обозначения сокрытого знания в шумерском языке было сложное слово ad-ḫal. Чаще всего оно переводится как «секрет». Вторая часть этого слова ḫal — глагол «выделять, отделять, наделять». А первая часть варьируется — встречается также pap-ḫal. Оба слова первой части — ad(da) и pap — означают «отец, старик, предок» : ad-ḫal «предок-отделять» — нечто отделяемое от отцовского, изначального,

ВанХеда: a2-ur2 «подмышка»

ВанХеда: abgal (< abba-gal «большой отец», то есть «старец»), а слово это писалось знаками NUN.MЕ или ЕN.MЕ, что в одинаковой мере означает «владыка МЕ». По-аккадски каждого из них называли apkallu или muntalku «мудрец, советник». Различались допотопные и послепотопные мудрецы. До потопа их было семеро — Уанна, Уанедугга, Энмедугга, Энмегаламма, Энмебулугга, Анэнлильда, Утуабзу. Они считались жрецами Энки, рожденными в реке, созидателями храмов и исполнителями божественных планов по устроению Неба и Земли. Именно эти семеро и признавались архитекторами урукского храма Эанна. Последний из них, как полагали, был взят богами на небо. После потопа появилось еще четверо мудрецов — Нунгальпириггальдим, Пириггальнунгаль, Пириггальабзу, Лу-Нанна. Эти мудрецы уже учили чему-то неподобающему. Традиция говорит, что один из них свел Иштар с неба, другой прогневал бога дождей Адада, а третьему удалось разъярить самого Энки. Однако последний из мудрецов — ЛуНанна — прославился весьма позитивным подвигом: ему удалось отогнать от Эанны дракона. Этот самый Лу-Нанна был на две трети апкаллу и на одну треть человеком. После Лу-Нанны уже не было апкаллу, и последующие мудрецы были людьми. Мудрец человеческого происхождения назывался по-аккадски ummiānu, «мастер, наставник». Впоследствии так стали называть мастеров писцового дела. Таким образом, тайное знание, возникшее как дар бородатых рыбообразных старцев и поначалу существовавшее в сфере ритуала, стало достоянием писцовых школ. Каждый из мудрецов и мастеров, как полагает традиция, был советником одного из первых царей Шумера.

ВанХеда: в шумерском языке слова abba «отец, старик», a-ab-ba «море» очень похожи,

ВанХеда: hul-dub2 «раздавить зло»



полная версия страницы